Evolučne nie sme nastavení na neustály výkon
Zrejme áno. Mýtus, že žena a technológie k sebe nepatria, pochádza z kultúrneho a historického nastavenia v našej krajine a, našťastie, postupne sa mení. Ženy a IT idú dokopy veľmi dobre, na mnohých úrovniach a pozíciách, aj a nielen na tých najvyšších. Medzi pohlaviami nie sú rozdiely vo využívaní mobilov, platobných kariet, rôznej domácej techniky a podobne. Takže ženy môžu byť užívateľkami, ak aj nie tvorcami týchto vecí.
V celej skupine sme na takejto pozícii len dve. Výrazne necítim potrebu sa obhajovať. Skôr dosť často zažívam pocit – aha, toto je ďalšie stretnutie, kde sa komunikuje a postupuje „chlapsky“. Nedávno mi takáto situácia v hlave vyvolala priam vtipnú asociáciu – míting mi pripomínal sedenie mužov okolo ohňa a lovenie mamuta. Výrazne sa to deje v biznise s vysokopostavenými ľuďmi u dodávateľov a klientov. Neberiem to však ako prekážku, ale ako holú realitu, na ktorú môžem primerane (niekedy áno a niekedy nie) vplývať.
Som generálnou riaditeľkou, na starosti mám celú našu firmu Asseco Solutions. Mojou úlohou je definovať stratégiu firmy, budovať vzťahy s kľúčovými zákazníkmi, dohliadať nad celkovým fungovaním firmy, doručiť akcionárom želané finančné i kvalitatívne výsledky, vhodne balansovať rôznorodé záujmy a ciele zákazníkov, zamestnancov, dodávateľov, reprezentovať spoločnosť navonok... Ideálne tak, že ja budem robiť len to, čo už iní nemôžu/nedokážu. Znamená to obklopiť sa správnymi ľuďmi, nechať ich vyrásť, aj ich vychovávať. Ľudia sú úplne kľúčoví. Veľa z mojej práce je psychológia.
Sebareflexiu, charizmu lídra, primeranú dravosť a schopnosť počúvať. Samozrejme, musí mať aj skúsenosti, a osobnostný aj odborný potenciál byť šéfom, ale to považujem za taký „must“, že nemá zmysel to ani spomínať. Mal by byť schopný vyhľadať a priťahovať talenty. A hodí sa tiež, keď vie dobre komunikovať – nielen dovnútra, ale aj smerom k médiám, ku klientom, k externému svetu.
Na toto neexistuje univerzálna odpoveď, takto totiž podľa mňa otázka nestojí. Muži a ženy sú osobnostne farební, rôznorodí. Preto takéto delenie nedáva zmysel. Rozdiely sú v riadení introvertov a extrovertov. V riadení obchodníkov a trebárs účtovníkov. V riadení národností a rás. Rozdiel medzi riadením mužov a žien je podstatne menší.
Najlepšie by bolo, keby na toto odpovedali naši zákazníci, a možno ešte akcionári. Ak to mám zhodnotiť za seba, je to ochota neustále sa meniť a zlepšovať tak, aby sme boli konkurencieschopní. Ďalej systematický strategický postup, nie ad hoc smerovanie. A orientácia na zákazníka a jeho potreby – nie na naše riešenia. Hoci to je oblasť, v ktorej ja ako líder firmy nikdy nebudem úplne spokojná. Zážitok zákazníka a jeho videnie vašich produktov a služieb je to najlepšie zrkadlo – a treba sa mu vystavovať čo najčastejšie. Pokojne týmto vyzývam našich prípadných nespokojných zákazníkov, aby sa nám ozvali.
Sebariadením a disciplínou. Ale začína sa to správnou hierarchiou hodnôt a ochotou často sa reflektovať, či podľa nich i žijem. Mám šťastie na partnerstvo, v ktorom neexistuje zbytočné delenie na „toto je moja povinnosť a toto tvoja“. Dobré a podporujúce rodinné zázemie je pre väčšinu CEOs (riaditeľov, pozn. red.) kameňom ich úspechu či neúspechu.
Ako ľudia sme jedineční – to, čo pomáha mne, nemusí pomáhať druhému. Mne konkrétne pomáha moja cieľavedomosť vo všetkých oblastiach – a to aj v oblasti rovnováhy medzi pracovným a osobným životom. Som veľkým odporcom trendu medzi najvyššími manažérmi, (ktorý, našťastie, už odznieva), že sú večne preťažení, v strese, pracujú po večeroch a majú plný kalendár na niekoľko týždňov dopredu. Toto nie je známka dôležitosti, postavenia ani moci. To je známka neschopnosti riadiť. Navyše takýto štýl fungovania znemožňuje pozastaviť sa a rozmýšľať o veciach s odstupom. Evolučne nie sme nastavení na neustály výkon. Vyžaduje si zrelosť to chápať a silu fungovať po svojom.
Objatie môjho syna. Intenzívny silový tréning alebo beh. Možnosť sa doma vyrozprávať a byť vypočutá. Alebo si spraviť, ako to ja volám, „autistické okienko“, keď na mňa naopak nikto nehovorí. Knižka s napínavým dejom. Práca na mojich podcastoch. Zahrať si na gitare alebo klavíri. Meditácia, Wimhofovo dýchanie alebo mindfulness (cvičenie všímavosti). Je to veľmi rôzne, dôležité je rozoznať, že sa o seba potrebujete postarať, a urobiť to.
Priznám sa, toto pre mňa nie je ľahká otázka. Rozvoj ženskej stránky je pre mňa celoživotnou výzvou. Myslím, že je úžasné byť empatická. Intenzívne vnímať emočný a duševný kontext situácií, pekných i vypätých, pracovných i osobných. Tiež je príjemné zažiť pocit, že som pekná či príťažlivá. Všetci chceme byť prijatí, decentný obdiv je pre ženu veľmi dôležitý. Som tiež veľmi vďačná, že žijem v dobe, kde sa ženy môžu konečne realizovať – stále nie vždy a všade, ale rozhodne je to najlepšia doba doposiaľ. Stretávam silné sebestačné ženy na rôznych miestach, ženy podnikateľky, ženy, ktoré sa slobodne rozhodujú deti mať alebo ich i nemať. To mi dáva nádej a inšpiráciu.
Odmeňujem sa zážitkami a radosťou – z cestovania vo dvojici i s rodinou. Teší ma aj obdarovať druhého. Rada tiež varím pre väčšiu skupinu ľudí – lebo ma čaká zážitok z návštevy u nás doma a dobrej pohody pri debatách a spoločenských hrách. No a veľmi rada si kupujem knihy, na tom fakt fičím. Faktografia, romány, životopisy, scifi, všetko.
Pracujte na sebe osobnostne i odborne, no najmä na vlastnom sebapoznaní, sebavedomí a sebaláske. Ak si neveríte, nájdite si mentorku či koučku. Čítajte knihy, ktoré vám sprítomnia vaše talenty a doterajšie úspechy. Spojte sa s inými manažérkami či podnikateľkami a dajte si poradiť. Tiež prijmite, že rôznorodosť ľudí vrátane mužsko-ženských rozdielov je pozitívna. Keď idete do náročných situácií a bojíte sa odmietnutia či zlyhania, skúste byť namiesto stresu len všímavé a zvedavé. Väčšina pracovných pohovorov či príležitostí niekam sa posunúť nie je „raz alebo nikdy“. Nevzdávajte sa svojich cieľov a snov, aj keď to raz či dvakrát nevyjde.
Motto nemám, no mám svoje zásady a hodnoty, a mám voči sebe vysoké očakávania. Denne sa pokúšam byť najlepšou verziou svojho ja.