Ako vyzerá e-commerce trh na Slovensku
Dnes znie až neuveriteľne, že ešte nedávno neexistovali na Slovensku žiadne e-shopy a všetok výber sme robili fyzicky priamo v rôznych kamenných predajniach. Tie sa po vzore západných krajín začali sústreďovať vo veľkých nákupných centrách, ponúkať časť tovaru aj online a postupne pribúdali ďalšie a ďalšie čisto internetové obchody. Pandémia ochorenia COVID-19 v roku 2020 tento trend ešte akcelerovala a dnes je jasné, že budúcnosť patrí online predaju.
Koľko e-shopov je na Slovensku?
V rámci Európy sa podľa verejne dostupných údajov pohybuje pomer firiem ponúkajúcich online predaje od 12% v Bulharsku až po približne 40% v Írsku. V prepočte na obyvateľa je slovenský
e-commerce trh väčší ako maďarský, slovinský a chorvátsky. Takmer každý druhý Slovák už vo svojom živote uskutočnil nákup cez internet, dve tretiny nákupov sa u nás uskutočnia prostredníctvom mobilného telefónu.
Slovenský e-commerce trh rastie každoročne rýchlym tempom, v roku 2019 dosiahol lokálny B2C e-commerce trh hodnotu okolo 1,4 miliardy eur. Rovnomerne s rastom celého segmentu pribúda konkurencia, každý rok vznikne na Slovensku viac ako 1000 nových internetových predajných miest a neustále sa zvyšuje aj ich kvalita a profesionalita. Mieru dynamiky podčiarkuje aj skutočnosť, že až štvrtina dnes existujúcich e-shopov vznikla počas pandémie.
Medzi top e-commerce subjekty na Slovensku patria napríklad weby Alza.sk, Mall.sk, Nay.sk, Martinus.sk, Bonprix.sk, Hej.sk, DrMax.sk či e-shopy mobilných operátorov. Nie je jednoduché povedať, koľko internetových predajných miest je na slovenskom internete, odhady výskumníkov sa mierne rozchádzajú a metodika ich výpočtu je spravidla netransparentná. V súčasnosti sa odhaduje počet e-shopov na 12-tisíc až 18-tisíc, vlastné reporty vydáva napríklad Forbes, Shoptet alebo Mergado.
Pandémia vírusu SARS-CoV-2 spôsobila na trhu obmedzenie platby hotovosťou pri osobnom odbere, možnosť dobierky ostáva aj naďalej regionálnym špecifikom. V rámci EÚ stále zaostáva cezhraničný online obchod a iba sotva každý druhý e-shop u nás reálne predáva tovar aj do zahraničia. Z hľadiska druhu tovaru, najviac online predajov tvorí móda a šaty.
Ako sa ďalej rozdeľuje trh e-commerce
Online predaje delíme do dvoch základných skupín podľa spôsobu ich realizácie – prostredníctvom webovej stránky alebo mobilnej aplikácie a prostredníctvom automatizovaných protokolov
EDI (electronic data interchange). Zatiaľ čo 99%
ubytovacích zariadení v Európe umožňuje online predaje cez web alebo appku, vo výrobnom segmente, naopak, približne polovica európskych firiem umožňuje automatizované predaje, najmä v oblasti B2B. Aj napriek tomu, že z hľadiska počtu predajných miest dominujú predaje cez web a
appky, z hľadiska tržieb zarábajú európske podniky viac na predajoch prostredníctvom EDI.
Pri predajoch cez web majú firmy možnosť predávať zákazníkom tovar a služby prostredníctvom vlastných web stránok, alebo ich umiestniť na e-commerce platformy (
e-commerce marketplace). Celosvetovo najznámejšou je americká platforma Amazon a čínsky Aliexpress. Na Slovensku dominuje predaj cez vlastné weby, ale viac ako tretinové zastúpenie majú tiež platformy tretích strán. Pre porovnanie u našich západných susedov je tento pomer ešte extrémnejší, Česká republika dlhodobo vedie rebríčky európskych štátov s najväčším pomerom predaja cez vlastné weby a aplikácie. Naopak, v Poľsku je populárna platforma Allegro, ktorá patrí medzi najnavštevovanejšie weby v krajine a dominuje poľskému trhu e-commerce.
Ako na automatizáciu e-commerce
Dodnes sa občas stretávame so situáciou, keď má zákazník na internete k dispozícii iba časť ponúkaného tovaru. Dôvodom tohto stavu bola a je administratívna náročnosť na strane firiem – na pozadí toho všetkého museli byť ešte nedávno stále ľudské ruky, ktoré objednávky prijímali, vybavovali a popri tom vypĺňali formuláre všetkého druhu.
Šírka výberu
softvérov, ktoré zjednodušujú a automatizujú časti e-commerce je dnes na trhu naozaj veľká. Všetky tieto systémy majú spoločné to, že šetria ľudský čas, ktorý môže byť využitý lepšie na rozvoj samotného biznisu.
Na začiatku každého výberu
firemného softvéru by mala prebehnúť dôkladná analýza biznisových potrieb firmy a vyberať by sa mali tie, ktoré pokrývajú čo najviac z nich. O to dôležitejšou sa potom ale stáva vzájomná
integrácia týchto systémov, preto je dobré vsadiť na spoluprácu s overeným technologickým partnerom. Predídete tak pomerne častým integračným problémom v slovenskom e-commerce.
Prečo integrovať e-commerce s inými systémami?
Najväčšou výhodou dobrej integrácie je väčšia automatizácia. Aj ten najlepší e-commerce softvér na svetovom trhu bude sám o sebe vyžadovať množstvo ľudskej práce na vstupe a na výstupe. Predané tovary a
služby sa musia vždy nejako dostať do
účtovníctva firmy a napríklad manažment firmy bude na svoje rozhodovanie potrebovať vo svojich reportoch aj údaje z e-commerce.
Vďaka kvalitnej integrácií sa zamestnancom rozviažu ruky, aby mohli vykonávať činnosti s vyššou pridanou hodnotou. Integrácia e-commerce zvyšuje ziskovosť podnikania a umožňuje jeho rast bez potreby naberania ďalších administratívnych síl. Zároveň zvyšuje úroveň CX (customer experience) a spokojnosť zákazníkov a eliminuje možnosti ľudského zlyhania. V prostredí slovenského e-commerce ide často o integráciu s ERP systémom
Asseco SPIN.