Marketplace, store, eshop, eCommerce predajný kanál
Marketplace, store, eshop či eCommerce, toto všetko sú rôzne názvy s nuansami na pozadí, ale s rovnakým cieľom, a tým je predajný kanál, ktorý je trendy, online a otvára veľa možností.
Očami prevádzkovateľa takéhoto predajného kanálu, je cieľ jeho vytvorenia jednoznačný: mal by zákazníkovi
umožniť ľahko a prakticky nakupovať, rovnako tak predávajúcim poskytnúť priestor
nájsť svojho zákazníka, a teda prinášať zisk.
Na prvý pohľad to znie logicky a jednoducho, ba priam až ako recept na zaručený úspech. Realita je ale komplikovanejšia a úzko spätá s tým, aký je predajný obsah tohto kanálu – tovar, služba, softvér, atď.
Spôsobov a metód ako vytvoriť takýto kanál, pre jednoduchosť ho volajme „store“, je nespočetné množstvo, a posledné „covidové“ roky tomuto smeru predaja výrazne pomohli. Podľa kreativity, štartovacích investícií a celkového zámeru, s akým majiteľ iniciuje myšlienku „vytvoriť store“ sa dá na trhu vybrať správny poskytovateľ platformy, v ktorej sa takéto riešenie dá vytvoriť. V každom prípade platí, že je to investícia do obchodného kanála a „store“ by mal byť nastavený
strategicky nielen obsahovo, ale najmä obchodne. Tak ako pri klasickej kamennej predajni platí, že tovar má byť atraktívny a obmieňať sa sezónne, pri „store“ to platí niekoľkonásobne viac, lebo je to výkladná skriňa, ktorá má okná do sveta, nie len na ulicu.
Keď online „store“, tak web či mobilná aplikácia?
Celosvetové štatistiky hovoria, že preferovanou platformou na nákup cez internet je aktuálne smart mobilný telefón. Mobilný telefón uprednostňuje na nákup 79% retailových zákazníkov, z kúpyschopných návštevníkov online sveta, ktorí vlastnia smart mobil. Samozrejme, je to dané aj priemyslom, v ktorom nakupujú. Platí to aj pre slovenských zákazníkov. Tento jav treba jednoznačne brať pri rozhodovaní, kam smerovať „store“, do úvahy. Neznamená to, že samotný „store“ musí byť hneď
mobilná aplikácia pre obchod. Súčasné technológie poskytujú už mnoho riešení kompatibilných s webom na počítači a aj v mobiloch.
Ako predávať cez store, aby to malo zmysel?
Obchodných praktík, ktoré sa s týmto problémom vysporiadali je neúrekom, no dôležité je mať na pamäti, že
„store“ je aj
marketingový kanál a mal by byť preto od začiatku zapojený do „
omnichannel“ predajnej taktiky. Zároveň treba brať do úvahy cenotvorbu,
lojalitné
možnosti odmeňovania zákazníkov,
vzťahy s obchodnými partnermi,
automatizáciu procesov na pozadí, kvôli efektivite, rýchlosti a minimálnej chybovosti vo vzťahu k zákazníkovi, čo v praxi znamená, mať na pozadí správny
ERP
systém, ktorý si poradí nielen s
objednávkami, ale aj s
logistikou,
fakturáciou a vybavovaním
reklamácií, používa
predikciu
zásob a zákazníckeho správania, prípadne vie byť prepojený s vašou
výrobou.
Je Click-try-buy to pravé orechové?
Je to najznámejší spôsob predaja historicky, ktorý sa v online svete etabloval predovšetkým pre firmy, ktoré predávajú softvér, ale nie je to pravidlo. Tento spôsob predávania v “store” vychádza z predpokladu, že potenciálny zákazník hľadá svoje cieľové riešenie, vyskúša si ho a zostane pri ňom. Trik je v tom, že treba byť „pripravený“, že návštevník „storu“ týmto spôsobom hľadá svoje riešenie aj inde, a teda treba ho edukovať, viesť ho tak, aby vďaka user experience (UX) a customer experience (CX) v „store“ bol spokojný. Následne hrá rolu cenová politika a možnosti platenia. Hold, v online svete práve UX a CX sú tvárou majiteľa, namiesto človeka.
Click-and-mortar, ideálne časti omnichannell.
Ide o biznis model, pri ktorom ponúkate svoje produkty alebo riešenie nielen v klasickom kamennom obchode, ale aj online. Táto forma má nespočetné množstvo výhod, ako tradičný osobný kontakt so zákazníkom, možnosť overenia si dostupnosti tovaru online, prezentovania portfólia online t.j. nie iba lokálne. Táto forma predaja nabrala na dynamike vďaka covidovým lock-downom, lebo to bol najrýchlejší a prakticky povolený bezkontaktný spôsob predaja pre firmy, ktoré dovtedy online svet veľmi nevyužívali.
Pokiaľ je biznis firmy orientovaný na reálny kontakt
s budúcim zákazníkom alebo obsah, riešenia v „store“ si vyžadujú špeciálne nastavenia, prípadne skrývajú business know-how, nemali by prechádzať už spomínanými procesmi
predaja v “store”, ale ozajstnou osobnou formou business development, a zákazníkovi by malo byť umožnené prejaviť o obsah záujem, formou kontaktného formulára, ako je bežne zvykom.
Takýto komplexný pohľad na „store“ teda v praxi znamená, vybrať si na jeho budovanie naozaj takú platformu a okolie integrovaných aplikácií, ktoré vám dovolia nielen meniť UX a CX za pochodu, podľa potreby, ale aj biznis model konkrétnych položiek, ktoré v „store“ chcete predávať.
Čo je najpodstatnejšie? Ak máte v pláne vybudovať svoj „store“, myslite naň a plánujte ho od začiatku ako komplexný predajný kanál, ktorý vám zvýši predaj a budete ho môcť rozvíjať za rozumnú cenu. Či už ho vytvoríte na open source riešeniach ako sú Woocomerce, OpenCart, platených platformách s dovývojom vašich požiadaviek alebo ako kompletne vlastné riešenie, s dlhodobého hľadiska je podstatná efektívna udržateľnosť „storu“ a stabilný ERP systém na pozadí.