Novinky

Najnovšie informácie zo sveta Asseco Solutions, 
aktuálne tlačové správy, aktuálne novinky z našich 
produktov a ďalšie inšpiratívne témy na jednom mieste.

Asseco Group: Klienti vyžadujú sofistikované riešenia

Skupina Asseco Group usporiadala pre novinárov zo stredoeurópskeho regiónu dvojdňovú tlačovú konferenciu v Bratislave, na ktorej informovala o ekonomických ukazovateľoch firmy, o aktuálnom dianí v spoločnosti, produktovom portfóliu, ako aj o plánoch na najbližšie obdobie.
Pri tejto príležitosti sme sa rozprávali s výkonnou riaditeľkou slovenskej IT spoločnosti Asseco Solutions Editou Angyalovou.
Kedy by mal slovenský alebo český hotelier uvažovať o zavedení systému Asseco HOREC, alebo celkovo o tom, ako zefektívniť prevádzku svojho hotela?
To sa, samozrejme, nedá povedať celkom presne, závisí to od veľkosti hotela. Je to potrebné vtedy, keď už prevádzka dosiahne istú kapacitu. Myslím si, že to viac súvisí s tým, aké komplikované sú prevádzkové procesy. Som úprimne presvedčená, že dnes by už každý seriózny hotel mal mať informačný systém, lebo pracovať s informáciami inak ako prostredníctvom techniky, je už dnes extrémne neefektívne a hotelier sa bez toho nemôže sústrediť na svoj primárny biznis a na to, v čom je jeho hotel dobrý.
Asseco Solutions je na trhu v rámci segmentu Horeca už desať rokov. Platí to iba na Slovensku a v Čechách alebo celkovo?
Pravdupovediac, na trhu sme dlhšie. Pôsobíme v Horeca segmente, nielen v hotelovom, ale aj v reštauračnom. Sme dominantní na Slovensku, čiastočne v Čechách, ale postupne nás klienti ťahajú aj smerom von. Prvé lastovičky už zaznamenávame napríklad v Rakúsku.
Ako vnímate vývoj informačných systémov v oblasti Horeca?
Je to v podstate podobné ako s našimi pôvodnými ERP systémami pre iné segmenty. Naše systémy rástli s tým, ako rástol slovenský trh. A naozaj, spočiatku nefungovalo vôbec nič. Najdôležitejšími problémami, ktoré firmy riešili, boli faktúry a účtovníctvo. Postupne sa to rozširovalo a veľmi podobný trend dlhodobo zaznamenávame i v oblasti Horeca. Dnes už klienti vyžadujú veľmi sofistikované riešenia. Viac ich zaujíma, ako byť efektívni a sústredení na klienta. Dáta chcú interpretovať.
Na Slovensku máme hotely rôznych tried. Rovnako aj zákazníci sú odlišní, napríklad zákazník, ktorý si chce oddýchnuť, preferuje víkendové pobyty. Aká je možnosť priblížiť sa klientovi – hosťovi hotela? Hotelieri by určite uvítali, keby o stálych hosťoch mali aj konkrétnejšie údaje. Ako dokáže Asseco Solutions spracovať, respektíve poskytnúť im takéto dáta na oslovenie jednotlivých segmentov klientely?
Dnes už sú dáta prakticky o všetkom. Najdôležitejšie je, aby hotel s nimi chcel pracovať. To je naozaj úplne zásadné. Každý informačný systém podporuje procesy jednotlivých firiem, v ktorých pracuje. Horeca má v sebe zakomponované mechanizmy, umožňujúce poznať kompletnú konzumáciu klienta, ako aj všetky služby, ktoré mu hotel poskytol. Dokonca je celkom jedno, či je to externý systém. Môže ísť aj o dáta, ktoré nie sú v našom systéme, ale sú nejakým spôsobom spojené s konzumáciou či s pobytom klienta. A, samozrejme, je potom len na hoteli, či tie dáta využije, aby ich optimalizoval (personalizoval), vytvoril balíček pre konkrétneho klienta, alebo získané dáta jednoducho využil na to, aby hosťovi uľahčil a spríjemnil pobyt v hoteli.
Aj my, keď hodnotíme hotely, alebo sa rozprávame s ich riaditeľmi, vidíme, že všetko závisí na systéme, ale veľmi dôležitý je i personál, a to, ako vie s týmto systémom pracovať. Ak už máte implementovaný systém v danej prevádzke, pomáhate hotelu aj zefektívniť jeho činnosť, zlepšiť jeho výkon, zvýšiť jeho obrat?
Určite. Položili ste veľmi zaujímavú otázku. Mnohé firmy, a naozaj sú to firmy s rôznym zameraním, rátajú náklady na informačný systém tak, že si kúpia licenciu, implementáciu a k tomu nejakú podporu. Ale potom príde určitý pocit opatrnosti. Neuvedomia si totiž, že to celé bude fungovať len vtedy, ak sa nový systém používa vhodným spôsobom – a teda naň musia byť viazané aj ďalšie služby, predovšetkým tréningové – školiace.
Nepoznám nič horšie, ako to, že máte jasnú predstavu, ako má váš hotel fungovať, systém na to reaguje, procesy sú krásne nastavené a potom vám celý styk s klientom pokazí recepčná, chyžná alebo čašník. Pretože v tomto segmente sa personál veľmi strieda. Hotelieri sú často vystavení situácii, keď musia znova a znova trénovať svojich zamestnancov. Nielen na samotnú prácu, ale i na prácu so systémami. Dobrý dodávateľ s tým ráta a túto podporu vám poskytuje.
Z akého hľadiska je pre vás zaujímavý slovenský trh? Slovensko je predsa len malé a aj hotelierstvo sa stále rozvíja. Vieme, že v minulosti bol boom, keď sa stavalo veľmi veľa hotelov. Ako to vidíte v rámci celej spoločnosti? Aký je percentuálny podiel dajme tomu zisku alebo obratov tohto segmentu v našej krajine?
V segmente Horeca realizujeme približne 10 percent obratu na Slovensku. A samozrejme, máme ďalšie ambície. Na slovenskom trhu sme vyrástli a veľa sme sa na ňom naučili. Myslím si, že bude ďalej zrieť, preto jednoducho vidím, že príležitosti sú. Samozrejme, netýka sa to len hotelov, ale naozaj celého Horeca segmentu. Reštaurácií je ako húb po daždi. Myslíme si, že aj hotelový segment by mohol silnieť, pokiaľ nepríde nejaká ekonomická kríza. Ľudia totiž naozaj viac cestujú. Už sa to ukazuje i v štatistikách – každoročne sú zaznamenávané nárasty a bude tlak aj na to, aby prevádzky fungovali efektívnejšie a aby boli sústredené na klienta.
Kam podľa vás Horeca smeruje?
Horeca segment je to natoľko dynamický a neustále sa rozvíjajúci trh, že je ťažké povedať TOTO je trend, lebo niektoré zlomy sa dejú prirýchlo. Som však rada, že v reštauračnom segmente sa postupne objavuje i kvalita. Rovnako, teší nás, že existujú hotely, ktoré sa zameriavajú na dlhodobý kontakt so zákazníkom, na stálu klientelu. Lebo práve s takýmito klientmi sa pracuje najlepšie. Bolo by skvelé, keby celý Horeca segment smeroval k sústredeniu sa na klienta a dokázal ho presvedčiť, že je dobré ostať na Slovensku, prísť sem na dovolenku, najesť sa v ktoromkoľvek kúte Slovenska.
Najnovšie trendy a digitalizácia v poľnohospodárstveProjekt eKasa sa nezadržateľne blíži!