Éra digitalizácie prináša nové výzvy v hotelierstve
Dnešná technologicky pokroková doba prináša nové výzvy pre spoločnosť. Neobchádza ani oblasť cestovného ruchu, ktorá rovnako prechádza rozsiahlou digitalizáciou všetkých procesov hotelierstva. Táto revolúcia v hotelierstve predznamenáva silnú inovačnú vlnu, zintenzívnenie využívania nových technológií, a celkovú transformáciu hotelierstva a gastronómie: zmenu pravidiel hry.
Do popredia sa dostáva výraz Hospitality 4.0 alebo Hotelierstvo 4.0, ktorý sa úzko spája s pojmom Priemysel 4.0, ktorý predstavuje štvrtú priemyselnú revolúciu. Tá so sebou prináša internetizáciu procesov, respektíve tzv. nový vylepšený smart priemysel.
Potreba hotelového hosťa zostáva stále rovnaká: vyhľadať si ubytovanie, vykonať rezerváciu a absolvovať príjemný pobyt. Prístup sa však začína meniť nielen na strane hosťa, ale aj hoteliera. Je to, samozrejme, podmienené zmenou dopytu a ponuky na trhu.
Július Kolocsányi prezentuje ponuku Asseco Solutions na Jarnom stretnutí hotelierov v ŽilineOnline Marketing
V súčasnosti hotelieri už využívajú možnosti, ktoré im ponúka technologizácia spoločnosti, predovšetkým je to online marketing. Prevádzkovatelia ubytovacích a stravovacích zariadení venujú viac času, úsilia a aj financií svojej online ponuke. Naučili sa pracovať s webovou stránkou. Vedia, že ju potrebujú optimalizovať, pracujú so sociálnymi sieťami, poznajú mechanizmus spolupráce s OTAs (Online Travel Agencies) a ďalšími online kanálmi. Zefektívňuje sa využívanie vernostného systému, ktorý už nie je len jednoduchým poskytovateľom zľavy kvôli zvýšeniu obratu a tržieb, ale stáva sa so stikovaným marketingovým a obchodným nástrojom v rukách hoteliera. Vďaka tomu hotelier získa kvalitnú databázu hostí, s ktorou môže vytvárať forecast aktivít pre stálych hostí.
Systém Riadeného DopytuTechnika predaja v cestovnom ruchu sa posúva na vyššiu úroveň. Prichádza tzv. systém riadeného dopytu. Hotel si sám určuje kto a kedy bude aktuálnou cieľovou skupinou. Dynamizuje sa segmentácia trhu s cieľom zvýšenia (resp. udržania) obsadenosti. Tajomstvo úspechu spočíva v správnej kombinácii dostupných parametrov. Online marketing prestáva byť celoplošný. Sociálne siete nie sú v dnešnej dobe tým najvhodnejším kanálom komunikácie, pretože zákazník sa naučil filtrovať prijímanie ponúk – reklamy. Strana ponuky si musí nájsť cestu ako udržať komunikačný kanál otvorený, preto je potrebné do neho vkladať informácie, ktoré sú pre hosťa nevyhnutné pre rezerváciu ubytovania. Tak sa hotelierovi otvára možnosť „naservírovať“ hosťovi marketingový balíček. Pri tomto kroku je však potrebné byť opatrný. Ponuka musí byť nielen pestrá a konkurencieschopná, ale predovšetkým dynamická. Hotelier je nútený obmieňať obsah, aby udržal záujem hosťa. Tento komplexný balík funkcií by mal spĺňať moderný hotelový systém. Ten dovoľuje flexibilne meniť personalizovaný marketingový balíček hosťa v čase i v obsahu.
Komplexne a sofistikovane riadená databáza hostí tvorí v úzkej spolupráci s vernostným systémom nový digitalizovaný „mozog“ hotelového systému Asseco HOREC.
Dynamická CenotvorbaModerné hotelierstvo prináša so sebou nutnosť pracovať s dynamikou ceny ubytovania. Je dôležité mať priestor a možnosť meniť cenovú politiku v cykloch, či už mesačne, týždenne alebo aj niekoľkokrát za deň v závislosti od dopytu a ponuky na trhu. Kto dnes pracuje s fixnými cenami ubytovania je z hľadiska konkurencie veľmi zraniteľný.
Asseco HOREC ponúka hotelierovi prostredníctvom svojich nástrojov pre cenotvorbu možnosť vytvárať napríklad cenové profily, kde sa určuje cena ubytovania na základe parametrov ako je dĺžka pobytu alebo obdobie pobytu bez zásahu recepcie. Posúvame však možnosti ďalej tým, že automatizujeme aj nadväzujúci výber zliav a služieb ako sú raňajky alebo polpenzia. Čoraz viac využívaným nástrojom sa stáva tzv. flexirate, alebo dynamická cena ubytovania, ktorú stanovuje samotný hotelier. Je to sofistikovaná „pokrová hra“, kde sa cena určuje podľa obsadenosti a rôznych externých faktorov. Sleduje sa situácia na trhu, to znamená, dopyt, správanie konkurencie, ale i ďalšie faktory ako napríklad prebiehajúce podujatia v okolí hotela, ekonomické a politické udalosti a podobne. Od hotelového systému sa očakáva, že bude vedieť flexibilne a promptne reagovať na pokyny hoteliera. Ceny ubytovania totiž musia alebo naopak nesmú byť navzájom naviazané. Pracuje sa s balíkmi služieb, kde okrem ubytovania figurujú stravovacie, wellness a ďalšie služby. Zároveň je potrebné udržať štatistiky ubytovania „očistené“ od spomenutých služieb. Variácií je mnoho a požiadavky trhu sú čoraz náročnejšie. Na tomto poli urobil vývojový tím Asseco Solutions naozaj obrovský kus práce a v súčasnosti je skutočne v pozícii „vzorového hoteliera“, to znamená, že vie svojmu klientovi ponúknuť niečo extra nad rámec jeho očakávaní.
Centrálna Databáza HostíJe nástrojom, prostredníctvom ktorého vie hotelový systém priniesť efektivitu a komfort pre hoteliera. Asseco Solutions si to uvedomuje, a preto rozvíja nové funkcionality práve v tejto oblasti. Komplexne a so stikovane riadená databáza hostí tvorí v úzkej spolupráci s vernostným systémom nový digitalizovaný „mozog“ hotelového systému Asseco HOREC. A to nielen v ponímaní riadenia recepcie, ale aj manažmentu celého operatívneho rámca hotela, či už dovnútra alebo smerom von, k zákazníkom. Centrálna databáza hostí spracúva dáta, ktoré dokáže následne využiť v oblasti marketingu, obchodu, štatistiky, reportingu a, samozrejme, forecastu. Maximalizuje sa personalizácia profilu hostí. Ponuka je šitá na mieru jednotlivca. Naša spoločnosť tradične rozvíja svoje produkty v úzkej korelácii s potrebami hotelov. Inovatívny charakter prináša víziu kontinuálneho vývoja a prispôsobovania sa novým situáciám na trhu. To sa snaží ponúknuť Asseco Solutions prevádzkovateľom ubytovacích a stravovacích zariadení v dobe digitalizácie hotelierstva.
Profil hosťa je možné využívať aj v ubytovacom priestore, kde prichádza na trh koncept „smart room“. Tento koncept obsahuje personalizovanú izbu, ktorá sa môže prispôsobovať konkrétnemu hosťovi, od kúrenia, cez TV programy, upratovanie až po ponuku služieb počas pobytu. V nadväznosti to znamená zefektívnenie nákladov a zvýšenie tržieb hotela.
Spôsob získavania dopytu hotelových a reštauračných služieb sa mení každým dňom, keďže sa menia i nástroje v rukách hoteliera. Cieľ však zostáva vždy rovnaký – vyprevadiť z hotela spokojného hosťa, ktorý sa rád vráti.